W edukacji termin „rozwój zawodowy” może być używany w odniesieniu do szerokiej gamy specjalistycznych szkoleń, edukacji formalnej lub zaawansowanego kształcenia zawodowego, które mają pomóc administratorom, nauczycielom i innym nauczycielom w doskonaleniu ich wiedzy zawodowej, kompetencji, umiejętności i skuteczności. Kiedy termin ten jest używany w kontekście edukacji bez kwalifikacji, konkretnych przykładów lub dodatkowych wyjaśnień, może być trudno dokładnie określić, do czego odnosi się „rozwój zawodowy”.
W praktyce rozwój zawodowy dla nauczycieli obejmuje niezwykle szeroki zakres tematów i formatów. Na przykład doświadczenia związane z rozwojem zawodowym mogą być finansowane z budżetów i programów powiatowych, szkolnych lub państwowych, lub mogą być wspierane z dotacji fundacyjnej lub innego prywatnego źródła finansowania. Mogą one obejmować jednodniową konferencję, dwutygodniowe warsztaty lub wieloletni program dla zaawansowanych. Mogą być dostarczane osobiście lub przez Internet, w ciągu dnia szkolnego lub poza normalnymi godzinami szkolnymi oraz poprzez interakcje jeden na jednego lub w sytuacjach grupowych. Mogą być prowadzone i ułatwiane przez nauczycieli w szkole lub zapewniane przez zewnętrznych konsultantów lub organizacje zatrudnione przez szkołę lub okręg. I oczywiście, lista możliwych formatów mogłaby trwać.
Poniżej przedstawiono reprezentatywny wybór wspólnych tematów i celów rozwoju zawodowego dla nauczycieli:
- Dalsza edukacja i wiedza w zakresie przedmiotu nauczyciela – np. Nauka nowych teorii naukowych, poszerzanie wiedzy z różnych okresów historycznych lub uczenie się, jak efektywniej nauczać treści i pojęć z zakresu przedmiotu.
- Szkolenie lub mentoring w zakresie specjalistycznych technik nauczania, które mogą być stosowane w wielu różnych obszarach tematycznych, takich jak na przykład różnicowanie (różne techniki nauczania w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów w uczeniu się) lub strategie umiejętności czytania i pisania (techniki poprawy umiejętności czytania i pisania).
- Zdobywanie certyfikatów w określonym podejściu edukacyjnym lub programie, zwykle od uniwersytetu lub innej organizacji poświadczającej, takiej jak nauczanie kursów Advanced Placement lub programów kariery i technicznych, które kończą się uzyskaniem certyfikatu branżowego.
- Rozwijanie umiejętności technicznych, ilościowych i analitycznych, które można wykorzystać do analizy danych dotyczących wyników uczniów, a następnie wykorzystać te ustalenia do modyfikacji programów akademickich i technik nauczania.
- Uczenie się nowych umiejętności technologicznych, takich jak korzystanie z interaktywnych tablic lub systemów zarządzania kursami w sposób, który może poprawić efektywność nauczania i wydajność uczniów.
- Ulepszanie podstawowych technik nauczania, takich jak efektywne zarządzanie klasą lub układanie pytań w sposób, który wywołuje głębsze myślenie i bardziej merytoryczne odpowiedzi od uczniów.
- Współpraca z kolegami, na przykład w społecznościach zajmujących się kształceniem zawodowym, w celu wspólnego rozwijania umiejętności nauczycielskich lub tworzenia nowych interdyscyplinarnych kursów prowadzonych przez zespoły dwóch lub więcej nauczycieli.
- Rozwijanie specjalistycznych umiejętności w celu lepszego nauczania i wspierania określonych populacji studentów, takich jak studenci z trudnościami w uczeniu się lub studenci, którzy nie są biegli w języku angielskim.
- Nabycie umiejętności przywódczych, takich jak umiejętności, które można wykorzystać do opracowania i koordynacji inicjatywy doskonalenia szkoły lub programu wolontariatu społeczności. Powiązane dyskusje można znaleźć w zespole przywódczym i wspólnym przywództwie.
- Łączenie nowych i początkujących nauczycieli z bardziej doświadczonymi „nauczycielami-mentorami” lub „trenerami instruktażowymi”, którzy modelują skuteczne strategie nauczania, wystawiają mniej doświadczonym nauczycielom nowe pomysły i umiejętności oraz zapewniają konstruktywną informację zwrotną i profesjonalne porady.
- Przeprowadzanie badań działania w celu lepszego zrozumienia tego, co działa, a czego nie działa w szkolnym programie akademickim, a następnie wykorzystanie wyników do poprawy jakości kształcenia i wyników.
- Zdobywanie dodatkowych formalnych certyfikatów, takich jak certyfikacja National Board for Professional Teaching Standards, która wymaga od nauczycieli poświęcenia znacznej ilości czasu na rejestrowanie, analizowanie i refleksję nad ich praktyką nauczycielską (wiele stanów zachęca nauczycieli do uzyskania certyfikatu National Board).
- Uczęszczanie na studia podyplomowe w celu uzyskania wyższego stopnia, takiego jak tytuł magistra lub doktorat z edukacji, kierownictwo edukacyjne lub specjalistyczna dziedzina edukacji, taka jak umiejętność czytania i pisania lub technologia.